هموروئید یا همان بواسیر یکی از بیماری‌هایی است که به دلیل عواملی مانند رژیم غذایی نامناسب، چاقی بیش از حد و عدم تحرک بسیاری از افراد جوان و سالمند را در گیر می‌کند. افراد غالباً در این مواقع به دنبال راه درمان مطمئن می‌گردند. درمان هموروئید با لیزر یکی از روش‌های درمان است. اما غالباً ممکن است افراد ریسک این روش را تحمل نکنند و به دنبال درمان خانگی هموروئید بگردند.

بیماری هموروئید چیست؟

بیماری هموروئید یکی از بیماری‌هایی است که به مقعد مربوط می‌شود. این بیماری در قسمت نشیمنگاه افراد به وجود می‌آید که به علت عواملی مانند رژیم غذایی نادرست، روش زندگی نادرست و یا برخی بیماری‌ها و دوران سخت بارداری که باعث فشار به مقعد می‌شود، است.

بیماری هموروئید به علت فشار وارده به مقعد ایجاد می‌شود که در نتیجه آن رگ‌های آن قسمت ملتهب شده و قسمتی از آن در داخل و یا خارج آن برآمده می‌شود. هنگامی که این برآمدگی از مقعد بیرون بزند، عمل مدفوع و نشستن را برای افراد بسیار سخت می‌کند. به این بیماری بواسیر یا همان هموروئید می‌گویند.

هزینه جراحی هموروئید با لیزر

درمان خانگی هموروئید
بهترین روش های درمان خانگی هموروئید

راه های موثر درمان خانگی هموروئید

هموروئید دو نوع است: خارجی و داخلی

اگر سیاه رگ‌های مقعد که ملتهب می‌شوند از مقعد خارج شوند به آن هموروئید خارجی می‌گویند و اگر در داخل آن ورم کند هموروئید داخلی نام می‌گیرد.
اگر بیماری هموروئید ایجاد شده تازه باشد و پیشرفت چندانی نکرده باشد با روش‌های خانگی قابل درمان است و می‌توان از رشد آن جلوگیری کرد. در ادامه به معرفی روش‌های خانگی درمان هموروئید می‌پردازیم.

دکتر بواسیر و هموروئید

کم کردن وزن

چاقی باعث تجمع چربی در اکثر نواحی بدن می‌شود که یکی از این قسمت‌ها ناحیه مقعد می‌باشد. وجود این چربی‌ها باعث می‌شود دفع مدفوع به راحتی صورت نگیرد و بر اثر فشار ایجاد شده هموروئید بیرون بزند. یکی از روش‌هایی که باعث بهبود آن می‌شود کاهش وزن است تا چربی‌های ناحیه مقعد از بین رفته و باعث رفع التهاب شود.

چمباتمه زدن

برای درمان بواسیر و بهبود آن لازم است که فشار وارده به مقعد به حداقل مقدار خود برسد. کارهایی که باعث التهاب بیشتر رگ‌های آن ناحیه می‌شود عمل مدفوع کردن است. استفاده از توالت فرنگی باعث می‌شود فشار بیشتری به روده‌ها برای دفع وارد شود و برعکس آن توالت‌های ایرانی برای درمان هموروئید نقش بسزایی دارند، چرا که در آن حالت وقتی کف پا روی زمین قرار می‌گیرد فشار وارده به روده کمتر شده و روده‌ها مسیر را برای خروج مدفوع باز می‌کنند.

کلینیک لیزر بواسیر

جلوگیری از زور زدن

افرادی که گوارش آنها به خوبی عمل نمی‌کند و اصطلاحاً دچار یبوست هستند برای دفع مدفوع خود زمان زیادی را در دستشویی می‌نشینند. افرادی که دچار هموروئید هستند از نشستن زیاد در دستشویی و زور زدن باید خودداری کنند و اگر هر لحظه احساس نیاز به دستشویی کنند، باید سریعاً خود را به توالت برسانند. دفع دیر هنگام مدفوع باعث خشک شدن آن در روده‌ها شده و خروج آن را با سختی همراه می‌کند و در این صورت به خاطر فشار وارده به مقعد باعث تشکیل بواسیر می‌شود.

رعایت نظافت

پس از دفع مدفوع باید مقعد از کثیفی‌ها تمیز شود. شستن مقعد با آب برای این عمل کافی است و کسانی که دچار هموروئید هستند باید به آرامی آن را از آلودگی پاک کرده و سپس با دستمال خشک کنند. استفاده از صابون‌های شیمیایی به هیچ عنوان برای تمیزی مقعد بعد از دفع مدفوع توصیه نمی‌شود.

درمان خانگی هموروئید
اصول های اولیه روش های درمان خانگی هموروئید

آب گرم

برای رفع لخته‌های خونی در اطراف مقعد و نرم کردن آن و همچنین کم کردن التهابات، نشستن به مدت 20 دقیقه در آب گرم می‌تواند موثر باشد.

حمام کردن با آب و نمک

به طور کلی نمک برای ضد عفونی کردن و رفع التهاب و ورم کردن می‌تواند مفید باشد. نشستن در آب نمک برای رفع بیرون زدگی هموروئید و کاهش درد می‌تواند مفید باشد.

درمان خونریزی مقعدی

استفاده از کیسه و کمپرس آب گرم و سرد

برای بهبود درد ناشی از هموروئید می‌توان حوله و یا پارچه‌ای را با آب گرم شسته و پس از گرفتن آب اضافه آن را روی مقعد قرار داد. این عمل به مدت 20 دقیقه باید ادامه پیدا کند و در نتیجه باعث جمع شدن برآمدگی و ورم می‌شود. همچنین می‌توان از کیسه آب سرد و یا حوله‌ای که در آن یخ باشد استفاده نمود تا اگر مقعد دچار خون ریزی شده باشد یا درد زیادی به سراغ فرد بیاید تسکین پیدا کند.

روش های درمان خانگی هموروئید
روش های درمان خانگی هموروئید با کمپرس آب گرم

ورزش کردن

تحرک، پیاده‌روی و یا ورزش کردن باعث تقویت دستگاه گوارشی می‌شود و اگر سیستم گوارش به خوبی عمل کند دفع مدفوع راحت‌تر می‌شود. فشار وارده به ناحیه مقعد اگر کم باشد احتمال تشدید و بروز هموروئید را کم می‌کند.

استفاده از ترکیب سیر و عسل

افراد مبتلا به بیماری بواسیر می‌توانند برای درمان خانگی هموروئید از ترکیب سرکه و عسل در مقعد خود برای آرام کردن درد و رفع بیرون زدگی استفاده کنند.

بیماری کلامیدیا چیست؟

ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از گیاهانی است که خواص دارویی بسیاری دارد. آلوئه ورا که مثل یک ژل می‌ماند برای ترمیم زخم‌ها می‌تواند موثر باشد. مبتلایان به هموروئید می‌توانند از این ژل برای بهبود درد و توده بیرون آمده استفاده کنند. برای این روش می‌توان روزانه 2 تا 3 بار از این ژل به محل مورد نظر مالید و این عمل را به مدت 15 تا 20 دقیقه ادامه داد. نکته حائز اهمیت این است که باید از نداشتن حساسیت به این ماده مطمئن بود.

 روش های درمان خانگی هموروئید
آسان ترین روش های درمان خانگی هموروئید

استفاده از وازلین

طبق آزمایشات انجام شده بروری تعدادی از افراد مبتلا به هموروئید تاثیر وازلین برای بهبود هموروئید مشاهده شده است. این ماده باعث تسکین درد و کم شدن التهاب می‌شود، همچنین با استفاده از وازلین دفع مدفوع راحت تر صورت می‌گیرد و فشار وارده به رگ‌ها را هنگام خروج کاهش می‌دهد.

هزینه درمان فیستول

کلام آخر
هموروئید و یا همان بواسیر بیماری ناحیه مقعدی است که باعث التهاب و لختگی خون در عروق آن قسمت می‌شود. اگر هموروئید در مرحله‌های ابتدایی خود باشد و پیشرفت چندانی نکرده باشد با استفاده از روش‌های خانگی می‌توان از رشد آن پیشگیری کرد و درد آن را کاهش داد.

سوالات متداول

وزن کم کردن چقدر در درمان هموروئید موثر است؟

کاهش وزنباعث می شود تا چربی‌های ناحیه مقعد از بین رفته و باعث رفع التهاب شود.

آیا حمام با آب و نمک برای درمان بواسیر مفید است؟

نشستن در آب نمک برای رفع بیرون زدگی هموروئید و کاهش درد می‌تواند موثر باشد.

استفاده از ژل آلوئه ورا برای درمان خانگی بواسیر چقدر تاثیرگذار است؟

ژل آلوئه ورا برای بهبود درد و توده بیرون آمده خیلی موثر است.از این روش می‌توان روزانه 2 تا 3 بار ژل را به محل مورد نظر مالید و این عمل را به مدت 15 تا 20 دقیقه ادامه داد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4]