جراحی و درمان کیست مویی با لیزر

جراحی و درمان کیست مویی چه با انجام لیزر و چه با انجام روش‌های دیگر می‌تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد و نیاز به دانستن اطلاعات منحصر به فردی نیز دارد. پیش از آن که بخواهیم روش درمان کیست مویی را بررسی کنیم و یا آن که بخواهیم به مزیت‌ها و معایب این روش بپردازیم، لازم است تا با بیماری کیست مویی بیشتر آشنا شویم و از این طریق این مسأله را بررسی کنیم که آیا لیزر درمانی گزینه مناسبی به شمار می‌رود یا خیر.

درمان کیست مویی با لیزر

کیست مویی چیست؟

ابتدا باید به این سؤال پاسخ دهیم که کیست مویی چیست و چگونه می‌توانیم متوجه شویم که کیست مویی مورد نظر ما خطرناک و وخیم است یا خیر. کیست مویی یا زائده مو‌های برگشته که با نام سینوس پیلونیدال نیز شناخته می‌شوند، به سوراخی در پوست گفته شوند که مو‌ها درون آن رشد کرده و از پوست بیرون نمی‌زنند. این سوراخ معمولاً می‌تواند در قسمت چین خوردگی باسن، شکافی که در بالای باسن وجود دارد و یا در هر قسمتی از استخوان دنبالچه تا مقعد، رشد کند.

دلیل اصلی و عمده تشکیل شدن این مدل از کیست‌ها معمولاً عفونت‌های پوستی است که در کنار رویش مو دارای عفونت، چرک و خون نیز می‌شوند و سبب می‌شوند تا بدن نیز بوی بدی بگیرد. افرادی که از کیست مویی رنج می‌برند در زمان نشستن و بلند شدن درد زیادی را حس خواهند کرد.

انواع کیست مویی

برای آن که بتوانید جراحی و درمان کیست مویی را به شکل بهتر و ساده‌تری انجام دهید، باید بدانید که کیست مویی شامل چند دسته می‌شود. کیست‌های مویی می‌توانند به دو دسته موقت (حاد) و برگشتی (مزمن) تقسیم‌بندی شوند. معمولاً کیست‌های مویی که از نوع مزمن هستند و درمان نمی‌شوند، می‌توانند در نهایت منجر به ایجاد آبسه یا همان حفره‌های متورم عفونی و همچنین حفره‌های سینوسی شوند.

علائم و نشانه‌های کیست مویی

کیست مویی یکی از بیماری‌هایی است که فرد به خوبی متوجه می‌شود که به آن مبتلا شده است. به دلیل محل تشکیل شدن این نوع از کیست‌های مویی، معمولاً افراد از بیان کردن آن و همچنین از مراجعه کردن به پزشک خودداری می‌کنند. همین موضوع نیز می‌تواند سبب بروز مشکلات بیشتری برای بیمار شود و درجه بیماری او را شدیدتر کند.

بنا به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم نشانه‌های این بیماری را بشناسید و سعی کنید تا قبل از آن که فرصت درمان را از دست دهید، نسبت به انجام آن اقدامات لازم را به عمل‌آورید. البته بد نیست بدانید که کیست‌های مویی غیر عفونی، هیچگونه علامت و نشانه‌ای نیز ندارند. در واقع کیست چه‌های مویی تنها زمانی درد دارند و علائمی را بروز می‌دهند که عفونی شده باشند.

  • داشتن درد تقریباً شدید تا قسمت بالایی باسن
  • متورم شدن کیست مویی
  • قرمز شدن پوست و احساس درد شدید در ناحیه‌ای که کیست وجود دارد.
  • ترشح شدن خون و چرک از قسمت کیست مویی در صورت پاره شدن آبسه آن
  • بوی نامطبوعی که حاصل از چرک جمع شده در آبسه است
  • داشتن درد شدید در هنگام نشستن و بلند شدن
  • داشتن مو‌های بیرون‌زده از قسمت ضایعه پوستی
  • درست شدن بیشتر از یک حفره سینوسی در پوست
  • داشتن تب با درجه کم در موارد خفیف و نادر
روش درمان کیست مویی با لیزر

دلایل ایجاد کیست‌های مویی

نشانه‌هایی که مربوط به وجود کیست مویی در بدن می‌شوند را مورد بررسی قرار دادیم. اما چه دلایلی ممکن است سبب شوند تا این کیست‌های مویی ایجاد شوند؟ مسلماً پیدا کردن دلایل ایجاد یک بیماری می‌تواند به شما به عنوان همراه بیمار و یا خود بیمار کمک کند تا هرچه زودتر بیماری را در بدن خود شناسایی کرده و به درمان آن بپردازید. با این کار می‌توانید مانع از عوارض بیشتر بیماری شوید.

برگشت مو

زمانی که مو بر روی پوست بدن رشد می‌کند، پوست را شکافته و از آن بیرون می‌زند. گاهی اوقات در یک قسمت از بدن چندین تار مو در کنار هم رشد یافته و از پوست نیز بیرون نمی‌زنند. این تار‌های مو به سمت داخل پوست برگشته و کیست‌های مویی را ایجاد می‌کنند.

وجود اصطکاک و فشار روی پوست

مورد بعدی در خصوص وجود اصطکاک و فشار بر روی پوست است. زمانی که بر روی پوست بدن فشار زیادی وارد شود و یا آن که این قسمت از پوست با پارچه‌های لباس‌های ضخیم دائماً اصطکاک داشته باشد، می‌توان گفت که کیست مویی نیز به احتمال زیاد ایجاد خواهد شد.

ساییدگی پوست

ساییدگی بیش از حد پوست می‌تواند یکی دیگر از دلایل مهمی باشد که در پی آن کیست‌های مویی ایجاد می‌شوند.

پوشیدن لباس‌های تنگ

لباس‌های تنگ که هم می‌توانند فشار را بر روی پوست شما بیشتر کنند و هم می‌توانند اصطکاک بیشتری را ایجاد نمایند، از دیگر دلایل ایجاد شدن کیست‌های مویی هستند.

دوچرخه سواری و نشستن های طولانی مدت

موارد بعدی نیز مربوط به دوچرخه سواری‌های طولانی مدت و همچنین نشستنهای طولانی مدت در یک جا است. این دو مورد می‌توانند سبب شوند تا مو‌های رشد پیدا کرده در این قسمت‌ها به سمت داخل بدن برگشته و ایجاد کیست مویی کنند.

درمان بیماری کیست مویی با لیزر

عوارض کیست مویی در بدن

 

اما عوارضی که درپی ایجاد شدن این کیست چه‌های مویی در بدن به وجود می‌آید، شامل چه مواردی می‌شود؟ این عوارض را می‌توانیم در موارد مختلف و متعددی در نظر بگیریم و آن‌ها را نیز در کنار دلایل و نشانه‌های کیست مویی بیان کنیم.

ایجاد آبسه

اولین و مهم‌ترین عارضه‌ای که در پی ایجاد کیست مویی می‌تواند به وجود بیاید مربوط به ایجاد آبسه می‌شود. آبسه‌ها معمولاً دارای چرک و خون نیز هستند و همین موضوع می‌تواند عفونت موجود در آن‌ها را تشدید کرده و بیماری‌های بیشتری را در بدن ایجاد کند.

عود کیست

همان طور که قبلاً نیز گفته شد کیست مویی می‌تواند کاملاً بدون درد بوده و ابعاد و اندازه‌های کوچکی نیز داشته باشد. این موضوع در حالی است که اگر به آن رسیدگی نشود می‌تواند عود کرده و پیشرفت نماید.

پخش شدن عفونت

زمانی که عفونت در یک نقطه از بدن ایجاد می‌شود و درمانی را برای آن اتخاذ نمی‌کنید، این عفونت نیز دیر یا زود در تمام بدن پخش خواهد شد و می‌تواند شما را به طور کامل از پا بیاندازد. عفونت سیستمیک همان موضوعی است که در این شرایط می‌تواند پیش بیاید.

سرطان پوست

این عارضه معمولاً بسیار نادر است و در هر چند هزار نفر امکان دارد بروز پیدا کند. به این نوع از سرطان که در کیست ایجاد می‌شود، کارسینوم سلول سنگفرشی گفته می‌شود و می‌تواند بسیار نیز خطرناک باشد.

 

طول درمان و بهبود پوست

گاهی اوقات درمان کیست مویی باید به طور حتم با استفاده از جراحی و یا با استفاده از لیزر باز شده و عفونت و چرک و خون آن را تخلیه کنند. این کیست زمانی که تخلیه شد، نیاز به دو ماه زمان دارد تا به طور کامل مداوا شده و زخم آن بهبود پیدا کند. البته در برخی از بیماران مشاهده شده است که این مدت زمان حتی تا شش ماه نیز می‌رسد.

افراد مستعد ابتلا به کیست مویی

اما چه افرادی هستند که می‌توانند مستعد ابتلا به کیست مویی باشند؟ معمولاً افراد مختلفی می‌توانند به این بیماری دچار شوند، اما دسته‌های زیر بیشترین احتمال ابتلا را دارند و همین موضوع سبب می‌شود تا توصیه کنیم که این گروه از افراد توجه بیشتری به خودشان داشته باشند و تلاش بیشتری را برای حفظ سلامتی خود کنند.

  • آقایان به طور کلی ۳ الی ۴ برابر بیشتر از خانم‌ها در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
  • افرادی که بین سن ۲۰ تا ۳۵ سالگی خود هستند.
  • افرادی که دائماً نشسته‌اند. کارمندان، رانندگان و کسانی که کار آن‌ها به صورت نشسته است، می‌توانند بیشتر در معرض این مشکل باشند.
  • افرادی که چاق بوده و اضافه وزن زیادی دارند.
  • افرادی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری خاصی را دارند.
  • افرادی که دچار اصلاح موضعی و یا آسیب به پوست شده‌اند.
  • کسانی که تار‌های موی بدن آن‌ها ضخیم و پر پشت است.
  • افرادی که دائماً لباس‌های تنگ می‌پوشند
  • و همچنین افرادی که سابقه ابتلا به این نوع از کیست را دارند.
هزینه درمان کیست مویی با لیزر

درمان کیست مویی با لیزر

اما درمان کیست مویی با لیزر به چه صورت انجام می‌شود؟ درمان کیست مویی با استفاده از لیزر می‌تواند بسیار ساده‌تر از انجام عمل‌های جراحی باشد. به طور مثال لازم است بدانید که استفاده از لیزر که دارای درجه حرارت مناسبی باشد، می‌تواند در درمان این بیماری به شکل بسیار مؤثری عمل کند. لیزر می‌تواند عوارض جراحی را کاهش داده و سبب شود تا بیمار به شکل بهتر و راحت‌تری بتواند دوره نقاهتش را طی کند.

جمع بندی

مواردی که در خصوص کیست مویی و همچنین روش لیزر درمانی آن مطرح شد، می‌توانند به ما کمک کنند تا این بیماری را هرچه بهتر شناخته و در صورتی که به آن مبتلا شدیم، بتوانیم به ساده‌ترین و سریع‌ترین روش ممکن آن را درمان کنیم. البته یک نکته بسیار مهم نیز در این بین وجود دارد و آن هم در مورد پیدا کردن و انتخاب یک پزشک و جراح مطمئن و با تجربه است. فراموش نکنید که پیدا کردن جراح می‌تواند بر روی نتیجه عمل جراحی شما بسیار تأثیر داشته باشد.