جراحی و درمان زگیل تناسلی با لیزر

جراحی و درمان زگیل تناسلی با لیزر می‌تواند یکی از روش‌های درمانی باشد که برای درمان این بیماری استفاده می‌شود. این نوع از زگیل های تناسلی چه ویژگی‌هایی دارند و چه مواردی سبب ایجاد این زگیل ها می‌شود؟ این موارد، در حقیقت اطلاعاتی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا راحت‌تر و با مشکلات کمتری این پروسه را طی کنید.

درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی چیست؟

بیماری زگیل تناسلی از جمله بیماری‌هایی است که می‌تواند دردسرهای زیادی را برای فرد به وجود آورد. این بیماری که در اثر ویروس اچ پی وی ظاهر می‌شود، در حقیقت از جمله مواردی است که سبب بروز بیماری‌های زگیل مانند و مسری در بدن می‌شود. تمامی بیماری‌ها و زگیل هایی که در اثر این نوع از ویروس می‌توانند در بدن فرد بروز پیدا کنند، قابلیت درمان دارند و صرفا لازم است تا با استفاده از روش‌های پیشگیری این نوع از ویروس، نسبت به ابتلا به این بیماری جلوگیری نمایید.

این نوع از بیماری در اثر تماس پوستی بین افراد و همچنین روابط جنسی که بین آن ها برقرار می‌شود، می‌تواند انتقال پیدا کند. این زگیل ها در اطراف مقعد و همچنین در اطراف واژن ظاهر می‌شوند و می‌توانند زمینه ساز بروز بسیاری از بیماری های دیگر نیز شوند. موضوعی که در این بین اهمیت پیدا می‌کند این است که اگر به این مسئله توجه زیادی نشود می‌تواند سبب شود تا زگیل هم در بدن خود بیمار بیشتر پخش شود و هم آن که به افراد دیگر انتقال پیدا کند.

ظاهر زگیل تناسلی چگونه است؟

زگیل تناسلی یکی از انواع زگیل ها و بیماری های پوستی است که می‌تواند در قسمت مقعدی بروز پیدا کند. این نوع از بیماری در حقیقت می‌تواند به شکل ضایعه‌های پوستی بسیار کوچکی بر روی سطح پوست ظاهر شود که گاهی اوقات اندازه‌های بسیار بزرگی پیدا می‌کند. شکل کلی این ضایعه‌های پوستی نیز به صورت گل کلم مانند است.
علاوه بر شکل ظاهری این ضایعه‌های پوستی لازم است به نشانه‌های آن نیز توجه داشته باشید. مهم‌ترین نشانه‌هایی که در کنار ظاهر گل کلم مانند این بیماری می‌تواند به تشخیص آن کمک کند، احساس درد، خارش شدید، سوزش شدید و در موارد حاد، خونریزی است.

آیا زگیل تناسلی بیماری خطرناکی است؟

درمان زگیل تناسلی با لیزر
مزایای جراحی زگیل تناسلی با لیزر

بیماری‌های مختلفی می‌توانند برای انسان به وجود بیایند. این بیماری‌ها ممکن است به سادگی درمان شوند و یا حتی امکان دارد که نه تنها درمان نشده، بلکه در عرض مدت زمان کوتاهی سبب شوند که فرد دچار مشکلات بسیار بیشتری نیز شود. تنها راه انتقال زگیل تناسلی از فرد مبتلا به این بیماری به افراد سالم از طریق ارتباط پوستی و همچنین روابط جنسی محافظت نشده است.

داشتن زگیل تناسلی به خودی خود نمی‌تواند خطرناک به حساب بیاید. اما آن چیزی که سبب خطرناک شدن این بیماری می‌شود آن است که فرد در خصوص وجود آن بی اطلاع باشد و آن را به شریک جنسی خود نیز منتقل کند. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم در هنگام داشتن رابطه جنسی حتما از وسایل جلوگیری استفاده کنید تا دچار بیماری های مختلف نشوید و یا در صورتی که از این وسایل استفاده نمی‌کنید، حتما هر چند وقت یک بار چکاپ سلامتی خود را انجام دهید که از بابت نداشتن زگیل تناسلی و دیگر بیماری‌های پوستی و مقاربتی مطمئن شوید.

علائم و نشانه های زگیل تناسلی

زگیل تناسلی و یا همان زگیل مقعدی که به طور کلی در ناحیه تناسلی رشد پیدا می‌کند، می‌تواند نشانه‌ها و علائمی داشته باشد. توجه کردن به این نشانه‌ها و علائم سبب می‌شود که این نوع از بیماری را هرچه زودتر تشخیص دهید و بتوانید آن را درمان کنید. این موضوع را به یاد داشته باشید که درمان زود هنگام این بیماری می‌تواند سبب شود که جلوی پیشرفت آن گرفته شده و بیمار درد و رنج کمتری را تحمل کند و درمان بیماری نیز به شکل بهتر و ساده تری انجام شود.

اولین موضوعی که باید بدانید این است که این بیماری در حقیقت نوعی بیماری پوستی است که بین بزرگسالان به صورت شایع وجود دارد و می‌تواند افراد زیادی را درگیر خودش کند. علائم و نشانه‌هایی که دارد نیز شامل موارد زیر می‌شوند:

  • خونریزی از قسمت دارای زگیل
  • احساس درد در ناحیه مقعد
  • داشتن خارش شدید
  • داشتن سوزش شدید
  • عدم توانایی در دفع مدفوع
  • سر بودن قسمتی که دارای زگیل تناسلی است
  • احساس وجود شی خارجی در قسمت تناسلی

این علائم و نشانه‌ها ممکن است در فردی به طور کامل ظاهر شوند و فرد دیگر هیچ کدام از آن ها را نداشته باشد. همین موضوع سبب می‌شود تا افراد مختلف در زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنند، علائم و نشانه‌های مختلفی را بازگو کنند. در صورتی که یک یا چند مورد از این علائم را داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید و سعی کنید نسبت به تشخیص و درمان زگیل تناسلی به هیچ وجه تعلل نکنید.

نکاتی درباره درمان زگیل تناسلی با لیزر
نکاتی درباره درمان زگیل تناسلی با لیزر

روش های درمان زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی می‌توانند روش‌های مختلف درمانی داشته باشند. این روش‌های درمان زگیل تناسلی نیز هر کدام میزان اثر بخشی‌های متفاوتی داشته و برای افراد مختلف می‌توانند مناسب باشند. این که زگیل‌های تناسبی ایجاد شده بر روی بدن بیمار چه ابعادی داشته باشند، چه مدت از ایجاد شدن آن‌ها گذشته باشد و یا سبک زندگی فرد و میزان مراقبت‌های پوستی او در چه مرحله‌ای باشد، همگی به روش درمانی که انتخاب می‌کند مربوط شده و بر روی آن تاثیر می‌گذارد.

لیزر درمانی

لیزر درمانی یکی از شایع ترین روش‌هایی است که پزشکان برای درمان زگیل تناسلی استفاده می‌کنند. در لیزر درمانی که معمولا برای تعداد بالای زگیل ها و همچنین برای زگیل های گوشتی و بزرگ پیشنهاد داده می‌شود، با استفاده از اشعه لیزر سعی می‌کنند تا این نوع از زگیل ها را از بین ببرند. گاهی اوقات صرفا با انجام یک جلسه لیزر درمانی می‌توانید این نوع از زگیل ها را از بین ببرید و گاهی اوقات نیز لازم است تا چندین بار را برای برطرف سازی کامل لیزرها، به سراغ این روش درمانی بروید.

اینکه میزان حرارت اشعه لیزر چقدر باشد، مدت زمانی که لیزر بر روی زگیل های تناسلی تابیده می‌شود چند ثانیه شود و از چه نوع دستگاه لیزری برای این کار استفاده شود، همگی با توجه به نظر پزشک معالج شما خواهد بود. درمان زگیل های مختلف بدن و به خصوص زگیل‌های تناسلی که با استفاده از لیزر انجام می‌شود، می‌توانند بدون درد و خونریزی باشند.

همین مسئله سبب می‌شود که درمان با استفاده از لیزر، روشی محبوب در بین بیماران و افراد مبتلا به این نوع از زگیل‌ها در نظر گرفته شود.
گاهی اوقات اندازه زگیل‌های تناسلی به قدری بزرگ می‌شود که نمی‌توانید صرفا با استفاده از دستگاه‌های لیزر معمولی آن‌ها را از بین ببرید. در این مرحله استفاده از دستگاهی به نام الکترولیزر به میان می‌آید.

پمادها و داروهای موضعی

مورد بعدی در خصوص پمادها و داروهای موضعی است که توسط پزشکان تجویز می‌شوند. معمولا داروهای موضعی می‌توانند برای افرادی استفاده شوند که زگیل های آن ها در مراحل ابتدایی رشد است و یا اندازه های کوچکی دارند. معروف ترین و رایج ترین پمادی هم که می‌تواند استفاده شود، پماد سالیسیلات است که در تمامی داروخانه‌ها وجود دارد.

کرایوتراپی

یکی دیگر از روش های درمانی که احتمالا نام آن را نسبت به لیزر و پمادهای موضعی کمتر شنیده باشید، روش کرایوتراپی است. این روش در بین پزشکان به عنوان بهترین متد درمانی زگیل ها و به خصوص زگیل های تناسلی شناخته شده است. در روش کرایوتراپی دمای قسمتی که زگیل ها در آن رشد کرده اند را پایین آورده و تا حدی این کاهش دما را انجام می‌دهند که ویروس‌ها و RNA که درون آن‌ها وجود دارد منجمد شده و از بین برود. همین موضوع سبب می‌شود که افراد زیادی استفاده از روش کرایوتراپی را نسبت به دیگر روش‌های موجود ترجیح دهند.

الکتروکوتر

روش بعدی نیز که کمتر در بین مردم عادی شناخته شده است، روش الکتروکوتر نام دارد. در این روش از جریان الکتریکی برای از بین بردن زگیل های ایجاد شده در قسمت‌های مختلف و به ویژه زگیل‌های تناسیلی استفاده می‌شود. شاید باعث تعجب شما شود اما استفاده از جریان برق یا همان جریان الکتریکی یکی از قدیمی‌ترین روش‌هایی است که برای برطرف کردن این مشکل استفاده می‌شده است.

جریان برق یا همان جریان الکتریکی به واسطه قدرت بالایی که دارد می‌تواند ضایعات پوستی را به سرعت بسوزاند و همین موضوع سبب می‌شود تا برطرف کردن زگیل‌های تناسلی به سرعت ممکن باشد. طی این روش درمانی امکان سوختن پوست نواحی اطراف زگیل نیز وجود دارد و می‌تواند همین موضوع سبب شود تا افراد زیادی ریسک انجام این کار را به جان نخرند.

زگیل تناسلی چیست؟
هزینه های درمان زگیل تناسلی با لیزر

روش های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

علاوه بر روش های درمانی، بهتر است از روش های پیشگیری نیز مطلع باشید. زمانی که هنوز دچار این بیماری نشده‌اید، بهتر است از این موارد استفاده کرده و احتمال ابتلا به این بیماری را به حداقل مقدار ممکن برسانید.

اولین مورد آن است که در هنگام داشتن رابطه جنسی به طور حتم از کاندوم استفاده کنید. این موضوع می‌تواند احتمال تماس پوستی را به حداقل مقدار خودش برساند و همین مسئله سبب می‌شود تا به مقدار زیادی جلوی انتقال این بیماری گرفته شود.

مورد دوم استفاده کردن از واکسن‌های اچ پی وی است. این مدل از واکسن‌ها سبب می‌شوند تا ویروس اچ پی وی نتواند در بدن به خوبی رشد کرده و سبب بروز انواع زگیل ها شود. در واقع میزان تخریب این ویروس را به اندازه زیادی پایین می‌آورد.

نکات مهم در درمان زگیل تناسلی

در درمان زگیل تناسلی لازم است تا به نکات بسیار مهمی توجه داشته باشید. این نکات مهم می‌توانند به شما کمک کنند که روند درمانی خودتان را بهتر طی کرده و در وقت و هزینه‌هایی که صرف می‌کنید نیز صرفه جویی نمایید.

انتخاب درست

اولین نکته آن است که باید به این جمله معروف و قدیمی توجه کنید: “پیشگیری بهتر از درمان است!” زمانی که پیشگیری می‌کنید، نیازی نیست تا درد بیماری را تجربه کنید و به دنبال پیدا کردن درمان مناسب آن بروید. ابتدا فراموش نکنید که شریک جنسی خود را با دقت انتخاب کنید، این بیماری از طریق پوست منتقل می‌شود، بنابراین بهتر است فردی را انتخاب کنید که از بابت سلامت او اطمینان داشته باشید.

استفاده از واکسن

مورد بعدی استفاده کردن از واکسن است. هزینه واکسن اچ پی وی شاید کمی زیاد باشد، اما می‌تواند از بروز زگیل تناسلی و به طور کلی هر نوع زگیل دیگری که در اثر این ویروس ایجاد می‌شود، جلوگیری نماید.

چکاپ مداوم

چکاپ و بررسی‌های پزشکی به شما کمک می‌کند تا نسبت به در اولین فرصت متوجه وجود و یا عدم وجود بیماری شوید. این کار در روند درمانی شما نیز می‌تواند تاثیر بسیار عمیقی داشته باشد.

انتخاب پزشک معتمد

انتخاب کردن یک پزشک معتمد می‌تواند در روند درمانی شما تاثیر بسیار بهتری داشته باشد. فراموش نکنید که باید پزشکی را انتخاب کنید که نسبت به درمان بیماری شما آگاه و با تجربه باشد.

استفاده از وسایل جلوگیری

مورد بعدی که لازم است اهمیت زیادی به آن دهید، در خصوص استفاده کردن از وسایل جلوگیری است. زمانی که از وسایل جلوگیری همچون کاندوم استفاده می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که امکان انتقال بیماری به حداقل مقدار خودش می‌رسد و رابطه جنسی ایمن تری را نیز دارید.

درمان زگیل تناسلی با لیزر
مراقبت های بهداشتی بعد از درمان زگیل تناسلی

جمع بندی

درمان زگیل تناسلی یکی از مواردی است که می‌تواند به شما کمک کند تا جایی که امکان دارد این بیماری را به ساده ترین شکل ممکن درمان کنید. همان طور که متوجه شدید در همان نگاه‌ها و گام‌های اولیه لازم است تا بدانید که این بیماری چیست و چگونه می‌توانید آن را درمان کنید. در طول این مقاله نیز به طور کامل به این موضوع و درمان زگیل تناسلی اشاره شد. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم پیش از انتخاب روش‌های درمانی، حتما بیماری خودتان را به صورت دقیق بشناسید.